Een tweede sollicitatiegesprek: hoe pak je dit aan?

Tweede sollicitatiegesprek

Ben jij door naar het tweede sollicitatiegesprek? Gefeliciteerd!

Hier volgen een aantal tips ter voorbereiding op een tweede sollicitatiegesprek.

Doel van het gesprek

Stel steeds een doel vast voor het volgende gesprek. Een voorbeeld: het doel van een sollicitatiebrief is om een uitnodiging voor een eerste sollicitatiegesprek te bemachtigen. Doel van een eerste sollicitatiegesprek is om door te gaan voor een tweede sollicitatiegesprek. En zo ga je door. Ook als je twijfelt of dit wel de baan voor jou is is het goed om toch je beste beentje voor te zetten. Zorg dat zij in ieder geval een tweede gesprek met jou willen, zodat de keuze vervolgens aan jou is in plaats van andersom. En wie weet ervaar je dat tweede gesprek wel heel anders!

Het doel van een tweede sollicitatiegesprek is een aanbod te bemachtigen en de nieuwe werkgever en je nieuwe collega’s ervan te overtuigen dat jij inderdaad de enige juiste persoon bent voor die functie.

Aard van het tweede sollicitatiegesprek

Ook voor het tweede gesprek geldt: stel je in op een lastig gesprek (dan valt het altijd mee) en verdeel je aandacht goed over de gesprekspartners.

Tip: zie elk gesprek als een eerste gesprek.

  • Blijf alert

Ook als het een gezellig gesprek is, en het goed klikt, is het nog steeds een selectiegesprek. Zorg dat het professioneel blijft, vermeng dit met een (kleine) dosis humor of een lichte opmerking. Sluit dus aan bij de sfeer van het gesprek maar wees serieus in je antwoorden en voorbeelden.

Soort gesprek afhankelijk van gesprekspartners

Kijk ook nu weer op LinkedIn naar de mensen met wie je praat. Is het HR of zijn het mensen van de afdeling/sectie? Dat bepaalt je gesprek. Bij HR overtuig je hen van jou als uitstekende kandidaat voor het bedrijf. Praat je met de sectie of afdeling dan praat je met toekomstige collega’s en is de klik belangrijk en de inhoud van het werk een onderwerp. Je zorgt dus altijd voor een goede voorbereiding van je gesprek.

Vragen tijdens het gesprek

Luister goed naar de vragen en neem je tijd om te antwoorden. Je krijgt alleen deze kans om het tweede sollicitatiegesprek tot een succes te maken. Pak die kans aan!

  • Moeilijke vraag

Loopt het helemaal niet of raak je verstrikt in een lastige vraag? Haal dan even diep adem. Denk even na voordat je antwoord geeft. Zeg: ‘dat is een goede vraag’ en bedenk een antwoord terwijl je dit zegt. Begin niet zomaar in het wilde weg te praten wanneer je niet precies weet waar je naartoe wilt met een antwoord of als je eigenlijk niet weet wat ze nu precies bedoelen met deze vraag. Is de vraag niet duidelijk? Zeg dan: ‘bedoelt u….?’ waarna je de vraag rustig beantwoordt.

  • De vraag achter de vraag

Bedenk je wat de achterliggende vraag achter de gestelde vraag zou kunnen zijn. Signalen zijn belangrijk in een sollicitatiegesprek. Wordt er gevraagd naar bijbanen of nevenactiviteiten naast je studie? Waarom is dat relevant voor deze baan, je komt nu toch voor een hele andere functie? Dit zijn signalen. Bijbanen geven het beeld dat je een aanpakker bent, ben je coach van een jeugdteam dan kun je tegen een stootje (vooral wanneer je pubers traint).

  • Vragen

‘Hoe ziet een werkdag eruit?’ Is een uitstekende vraag om uit te vinden wat de baan precies inhoudt. Met belangstelling luister je naar de uitleg en toelichting van je toekomstige collega’s en vraag je zo nodig om verheldering. Je geeft aan waar jij ervaring in hebt. Stel een relevante vraag, zoals bijvoorbeeld: ‘wat je nu allemaal weet, heb je dat allemaal hier geleerd?’ En wees attent. Je zou iets kunnen zeggen in de trant van: ‘het valt mij op dat je heel enthousiast vertelt over deze organisatie en over wat je doet.’

Gesprekspartners

Waarschijnlijk voer je het tweede sollicitatiegesprek met je toekomstige collega’s en met een partner/manager van de club. Want hij of zij wil wel weten wie wordt aangenomen. Dat zou jij toch ook willen weten?

  • De ‘klik’

In het eerste gesprek is al besproken wat jij hebt gedaan en wat je kunt. Op basis hiervan ben je uitgenodigd voor een tweede gesprek. In dit gesprek gaat het er meer om wie jij bent en of jij in dit team past. Laat jezelf dus zien, maar heb ook belangstelling voor de anderen. Zo kunnen beide partijen beoordelen of die belangrijke ‘klik’ aanwezig is.

Eerder zeiden we dat je professioneel moest blijven, ook als het aanvoelt als een gezellig gesprek. Probeer hier een balans in te vinden, want je gesprekspartners zijn op zoek naar die klik en dit is lastig te beoordelen als jij alleen politiek correcte antwoorden geeft op de vragen die worden gesteld. Bedenk ook hier iedere keer weer wat de de achterliggende gedachte achter de vraag is. Probeert men te peilen hoe jij bij je vorige werkgever in de groep lag of is er een persoonlijk raakvlak waar de vraag uit voortvloeit.

  • Voorbeelden

Geef voorbeelden als je iets beweert. Als jij stelt dat je goed kunt organiseren, voeg hier dan bijvoorbeeld aan toe: ‘mij werd gevraagd om het jaarlijks kantooruitje te organiseren en begin dit jaar werd een kennis seminar georganiseerd voor cliënten waar ik veel voor heb gedaan’. Ben je flexibel? Benoem dan bijvoorbeeld dat je het geen probleem vindt om voor een collega in te springen of in te vallen. Ben je cliëntgericht? Waaruit blijkt dit dan? Heb je bijvoorbeeld een werkverleden als stewardess, waarbij je zeer klantvriendelijk, maar ook duidelijk en op een vriendelijke manier streng moest zijn tegen passagiers.

Toon enthousiasme voor wat je doet en laat blijken wat jou kenmerkt als persoon en werknemer/collega.

Tot slot

Een slotvraag kan zijn: ‘hoe gaat de procedure nu verder?’ (eigenlijk vraag je: ‘wanneer hoor ik iets?’).

Dank de aanwezigen voor het gesprek.

  • Hoe ging het?

Als jij vindt dat je het best mogelijke gesprek hebt gevoerd, is het goed.